جراحی زودهنگام کاهش وزن ممکن است دیابت نوع 2 و نتایج فشار خون را بهبود بخشد

16مه 2019- با وجود کاهش وزن مشابه، احتمال بهبودی دیابت نوع 2 و بهبود نتایج فشار خون برای نوجوانانی که تحت عمل جراحی بای پس معده قرار گرفتند، نسبت به بزرگسالانی که تحت همین عمل قرار گرفتند، بیشتر است. در این مطالعهکه بودجه ی آن توسط NIH تأمین شده بود، نتایج در دو گروه(جوانان و بزرگسالان) پنج سال بعد از جراحی بای پس معده با هم مقایسه شد. پیش از این اثربخشی طولانی مدت هیچ درمانی در معکوس کردن دیابت نوع 2 در جوانان که به نظر می رسد سریعتر از بزرگسالان پیشرفت می کند، بررسی نشده بود.

محققان نتایج 161 نوجوان و 396 بزرگسال را که تحت عمل جراحی بای پس معده در مراکز بالینی شرکت کننده در مطالعه ی LABS نوجوانان(ارزیابی طولی جراحی باریاتریک نوجوانان) وLABS  بزرگسالان، قرار گرفته بودند، را با هم مقایسه کردند. سن نوجوانان شرکت کننده در این مطالعه در زمان جراحی کمتر از 19 سال بود و بر اساس گزارش بزرگسالان شرکت کننده در این مطالعه، این افراد در سن 18 سالگی چاق بودند. مراکز بالینی Teen-LABSدارای تجربه ی تخصصی در ارزیابی و مدیریت جراحی کاهش وزن جوانان مبتلا به چاقی شدید بودند و بودجه ی هر دوی این مطالعات توسط موسسه ی ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیه (NIDDK)تأمین شد. نتایج این تحقیق در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر گردید.

پرفسورMary Evans، نویسنده و مدیر این برنامه از بخش بیماری های دستگاه گوارش و تغذیه یNIDDK  گفت: چاقی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد اما این شرایط می تواند در جوانان کنترل شود. ما دریافتیم که جراحی باریاتریک بر روی جوانانی که برای این عمل با دقت انتخاب شده اند ممکن است فواید بیشتری را در مقایسه با جراحی این افراد در بزرگسالی، داشته باشد.

یافته های کلیدی این تحقیق عبارتند از:

·        درصد وزن کلی کاهش وزن بین گروه ها متفاوت نبود. نوجوانان 26٪ و بزرگسالان 29٪ از وزن اولیه ی خود را 5 سال بعد از عمل از دست دادند.

·        دیابت نوع 2 در هر دو گروه کاهش یافت، اما نوجوانان مبتلا به دیابت نوع 2 قبل از عمل جراحی 27 درصد بیشتر از بزرگسالان، قند خون خود را بدون استفاده از داروهای دیابت کنترل می کردند.

·        بعد از جراحی هیچ  یک از نوجوانان نیاز به مصرف داروهای دیابت نداشتند، در حالیکه 88٪ از نوجوانان قبل از جراحی از داروهای دیابت برای کنترل قند خون خود استفاده می کردند. 79٪ از بزرگسالان قبل از جراحی از داروهای دیابت استفاده می کردند و 26٪ از آنها همچنان 5 سال پس از این جراحی به داروهای دیابت نیاز داشتند.

·        قبل از عمل جراحی، 57 درصد از نوجوانان و 68 درصد از بزرگسالان از داروهای فشار خون استفاده می کردند. پنج سال پس از جراحی، 11 درصد از نوجوانان و 33 درصد از بزرگسالان نیاز به مصرف داروهای فشار خون داشتند.

·        در میان کسانی که قبل از عمل جراحی فشار خون بالایی داشتند، بهبود فشار خون یا عدم نیاز به مصرف داروهای فشار خون پس از جراحی در نوجوانان 51 درصد بیشتر از بزرگسالان بود.

با این حال، برای نوجوانان احتمال خطر در مناطق دیگر بیشتر است، از جمله نیاز به جراحی های بعدی شکم، مانند برداشتن کیسه ی صفرا. احتمال کمبود آهن و ویتامین D در نوجوانان بیشتر است، که ممکن است به دلیل کوتاهی نوجوانان در مصرف مقادیر کافی از مکمل های ویتامینی و مواد معدنی بعد از جراحی باشد. میزان مرگ و میر برای نوجوانان و بزرگسالان 5 سال پس از عمل جراحی، مشابه بود، از جمله دو نفر از گروه نوجوانان که در اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر دچار مرگ شدند. یک روند کلی رو به افزایش برای مرگ و میر بر اثر مصرف مواد مخدر در ایالات متحده وجود دارد، و مطالعه ی قبلی LABS نشان دهنده ی افزایش خطر اختلالات مصرف مواد مخدر و الکل بعد از عمل جراحی باریاتریک در بزرگسالان بود.

پرفسور  Thomas Inge، نویسنده اول این مقاله از بیمارستان کودکان کلرادو گفت: این تحقیق نشان می دهد که اگرچه خطراتی در ارتباط با جراحی باریاتریک وجود دارد، اما برای بسیاری از جوانان مزایای آن احتمالا بیش از این خطرات است. مصرف مقادیر کافی از مکمل های ویتامینی و مواد معدنی، همراه با مراقبت های پزشکی ادامه دار می تواند به کاهش برخی از این خطرات کمک کند.

نتایج این مطالعه به نتایج تحقیقات پیشین مربوط به مزایا، خطرات و زمان جراحی باریاتریک به منظور مدیریت وزن افزوده شد. چاقی بیش از یک سوم از بزرگسالان و حدود 17٪ از کودکان و نوجوانان آمریکایی را تحت تاثیر قرار داده است. چاقی خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و کلیوی، برخی از انواع سرطان و سایر مشکلات سلامت را افزایش می دهد.

دکتر Griffin P. Rodgers مدیر NIDDK گفت: دیابت نوع 2 در جوانان، یک مشکل رو به رشد بدون راه حل است، که جوانان بالغ را در ابتدای زندگی با بیماری های جدی، مواجه می کند. این مطالعه نشان می دهد که جراحی باریاتریک اگرچه بدون خطر نیست اما ممکن است یک درمان مؤثر باشد، ما امیدواریم تحقیقات آتی همچنان به تعیین بهترین زمان و موثرترین درمان ها برای همه افراد مبتلا به بیماری های مرتبط با وزن کمک کند.

منبع:

New England Journal of Medicine, 2019; DOI: 10.1056/NEJMoa1813909

www.sciencedaily.com/releases/2019/05/190516142851.htm